Genom att klicka “Acceptera alla cookies”, du samtycker till lagring av cookies på din enhet för att förbättra webbplatsnavigering, analysera webbplatsanvändning och hjälpa till med våra marknadsföringsinsatser.

What makes a good brand book?

Sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum enim facilisis gravida. Diam phasellus vestibulum lorem sed risus ultricies. Magna sit amet purus gravida quis blandit. Arcu cursus vitae congue mauris. Nunc mattis enim ut tellus elementum sagittis vitae et leo. Semper risus in hendrerit gravida rutrum quisque non. At urna condimentum mattis pellentesque id nibh tortor. A erat nam at lectus urna duis convallis convallis tellus. Sit amet mauris commodo quis imperdiet massa. Vitae congue eu consequat ac felis.

  • Lorem ipsum dolor sit amet consectetur hendrerit gravida rutrum.
  • A erat nam at lectus urna duis convallis convallis tellus.
  • Arcu cursus vitae congue mauris mattis enim ut tellus elementum sagittis vitae et leo.
  • Magna sit amet purus gravida quis blandit cursus congue mauris mattis enim.

How to create a good brand book?

Vestibulum lorem sed risus ultricies. Magna sit amet purus gravida quis blandit. Arcu cursus vitae congue mauris. Nunc mattis enim ut tellus elementum sagittis vitae et leo. Semper risus in hendrerit gravida rutrum quisque non.

Vitae congue mauris mattis enim ut tellus elementum sagittis vitae et leo.

Important elements of a good design brand book

Eget aliquet nibh praesent tristique magna sit amet purus. Consequat id porta nibh venenatis cras sed felis. Nisl rhoncus mattis rhoncus urna neque viverra justo nec. Habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac. Et tortor consequat id porta nibh venenatis cras sed felis. Fringilla est ullamcorper eget nulla facilisi. Mi sit amet mauris commodo quis. Eget arcu dictum varius duis at consectetur lorem.Venenatis cras sed felis eget velit

  1. Magna eget est lorem ipsum dolor.
  2. Enim lobortis scelerisque fermentum dui. Fringilla ut morbi tincidunt augue.
  3. Nascetur ridiculus mus mauris vitae.
  4. Egestas sed tempus urna et pharetra pharetra massa massa ultricies.
What brand book references can I use?

Mattis molestie a iaculis at. Volutpat est velit egestas dui id. Suspendisse potenti nullam ac tortor vitae purus faucibus. Aliquet nibh praesent tristique magna sit amet purus gravida. Volutpat blandit aliquam etiam erat velit scelerisque in dictum. Potenti nullam ac tortor vitae purus faucibus ornare suspendisse sed. Aliquet bibendum enim facilisis gravida neque convallis. Malesuada nunc vel risus commodo viverra maecenas. Varius sit amet mattis vulputate enim.

“Arcu cursus vitae congue mauris mattis enim ut tellus elementum sagittis vitae et leo nullam ac tortor”
A brand book can always keep evolving

Egestas quis feugiat urna, tincidunt ut sem sit in ipsum ullamcorper etiam varius turpis tincidunt potenti amet id vel, massa purus arcu lectus scelerisque quisque velit cursus et tortor vel viverra iaculis ornare feugiat ut cursus feugiat est massa, blandit quam vulputate facilisis arcu neque volutpat libero sollicitudin sed ac cursus nulla in dui imperdiet eu non massa pretium at pulvinar tortor sollicitudin et convallis senectus turpis massa bibendum ornare commodo eu scelerisque tristique justo porttitor elit morbi scelerisque facilisis

För drygt 10 år sedan levererade Simon Sinek ett oförglömligt Ted Talk “How great leaders inspire action”, som i dagsläget har 50 miljoner visningar. Simon pratar om “the golden circle” som består av frågorna Why? How? What?, och går kortfattat ut på att hitta syftet med det man gör.

En kollega på min förra arbetsplats tipsade mig om Simons Talk och jag kommer fortfarande ihåg känslan efter 18 minuters tittande; “Det var ju så självklart! Svara alltid på Why innan du börjar göra något.”

Vad blir ditt svar på frågan “Why Scrum?”

Har du tänkt igenom användandet av Scrum ordentligt? Väljer du Scrum för att det är så du tror man ska jobba inom IT. Eller väljer du bort Scrum för att det är en IT-grej(*)? Och om du jobbar med Scrum, varför valde du att följa Scrumguiden till 100%? Eller varför valde du att bara plocka delar av ramverket?

Jag har insett att mitt “Scrum-Why” har förändrats över tid. I början var svaret mindre genomtänkt. Eller rättare sagt, ju mer jag har undervisat i, jobbat med och diskuterat Scrum, desto mer har jag lärt mig och mitt svar har utvecklats. Idag skulle jag svara:

“Jag tycker det är värdefullt att utgå från Scrumguiden för då kommer jag, mina kollegor, våra kunder och vår organisation att lära sig jobba agilt”.


För mig handlar Scrum om att utveckla ett agilt arbetssätt och ett agilt mindset. Jag är övertygad om att när även arbetsgrupper inom tex ekonomi, HR och marknad tar till sig det agila kommer våra organisationer att må bättre och bli mer lönsamma.

Inse värdet av Scrum

Om du fortfarande är tveksam till att använda Scrum vill jag be dig börja med ett experiment. I Scrum finns fem “händelser” (s.k. event). Ett av dessa kallas retrospektiv. Det är ett möte med syfte att utvärdera hur vi arbetar samt skapa en plan för förbättringar. Kör två retrospektiv med fyra veckors mellanrum och läs scrumguiden ett par gånger under tideOm du fortfarande är tveksam till att använda Scrum vill jag be dig börja med ett experiment. I Scrum finns fem “händelser” (s.k. event). Ett av dessa kallas retrospektiv. Det är ett möte med syfte att utvärdera hur vi arbetar samt skapa en plan för förbättringar. Kör två retrospektiv med fyra veckors mellanrum och läs scrumguiden ett par gånger under tiden.

Vill du ha konkreta tips på hur du genomför ett retrospektiv kan du kontakta oss på Edument. Eller läsa Cecil Goldsteins artikel Sprint Retrospective Irrespective. Texten går på djupet med retrospektiv och ger exempel på två bra övningar som kan användas.

När du har genomfört ditt andra retrospektiv är experimentet avslutat. Utvärdera tillsammans med teamet. Fanns det ett värde i att köra retrospektiv? Om ni ser värdet rekommenderar jag att du och ditt team går en Scrumkurs tillsammans för att få med fler verktyg att jobba med.

Tillbaka till Simon Sinek. Om du inte har bidragit till de 50 miljoner visningarna tycker jag att du ska hämta en kopp kaffe, sätta dig bekvämt och klicka vidare här.

(*) En gång i tiden ansågs Scrum enbart vara för mjukvaruutveckling. Både Scrum och omvärlden har utvecklats och nu finns det Scrumkurser och Agila kurser för dig som arbetar i andra branscher/områden.