Genom att klicka “Acceptera alla cookies”, du samtycker till lagring av cookies på din enhet för att förbättra webbplatsnavigering, analysera webbplatsanvändning och hjälpa till med våra marknadsföringsinsatser.

What makes a good brand book?

Sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum enim facilisis gravida. Diam phasellus vestibulum lorem sed risus ultricies. Magna sit amet purus gravida quis blandit. Arcu cursus vitae congue mauris. Nunc mattis enim ut tellus elementum sagittis vitae et leo. Semper risus in hendrerit gravida rutrum quisque non. At urna condimentum mattis pellentesque id nibh tortor. A erat nam at lectus urna duis convallis convallis tellus. Sit amet mauris commodo quis imperdiet massa. Vitae congue eu consequat ac felis.

  • Lorem ipsum dolor sit amet consectetur hendrerit gravida rutrum.
  • A erat nam at lectus urna duis convallis convallis tellus.
  • Arcu cursus vitae congue mauris mattis enim ut tellus elementum sagittis vitae et leo.
  • Magna sit amet purus gravida quis blandit cursus congue mauris mattis enim.

How to create a good brand book?

Vestibulum lorem sed risus ultricies. Magna sit amet purus gravida quis blandit. Arcu cursus vitae congue mauris. Nunc mattis enim ut tellus elementum sagittis vitae et leo. Semper risus in hendrerit gravida rutrum quisque non.

Vitae congue mauris mattis enim ut tellus elementum sagittis vitae et leo.

Important elements of a good design brand book

Eget aliquet nibh praesent tristique magna sit amet purus. Consequat id porta nibh venenatis cras sed felis. Nisl rhoncus mattis rhoncus urna neque viverra justo nec. Habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac. Et tortor consequat id porta nibh venenatis cras sed felis. Fringilla est ullamcorper eget nulla facilisi. Mi sit amet mauris commodo quis. Eget arcu dictum varius duis at consectetur lorem.Venenatis cras sed felis eget velit

  1. Magna eget est lorem ipsum dolor.
  2. Enim lobortis scelerisque fermentum dui. Fringilla ut morbi tincidunt augue.
  3. Nascetur ridiculus mus mauris vitae.
  4. Egestas sed tempus urna et pharetra pharetra massa massa ultricies.
What brand book references can I use?

Mattis molestie a iaculis at. Volutpat est velit egestas dui id. Suspendisse potenti nullam ac tortor vitae purus faucibus. Aliquet nibh praesent tristique magna sit amet purus gravida. Volutpat blandit aliquam etiam erat velit scelerisque in dictum. Potenti nullam ac tortor vitae purus faucibus ornare suspendisse sed. Aliquet bibendum enim facilisis gravida neque convallis. Malesuada nunc vel risus commodo viverra maecenas. Varius sit amet mattis vulputate enim.

“Arcu cursus vitae congue mauris mattis enim ut tellus elementum sagittis vitae et leo nullam ac tortor”
A brand book can always keep evolving

Egestas quis feugiat urna, tincidunt ut sem sit in ipsum ullamcorper etiam varius turpis tincidunt potenti amet id vel, massa purus arcu lectus scelerisque quisque velit cursus et tortor vel viverra iaculis ornare feugiat ut cursus feugiat est massa, blandit quam vulputate facilisis arcu neque volutpat libero sollicitudin sed ac cursus nulla in dui imperdiet eu non massa pretium at pulvinar tortor sollicitudin et convallis senectus turpis massa bibendum ornare commodo eu scelerisque tristique justo porttitor elit morbi scelerisque facilisis

Sverige är under maktskifte och vi väntar med spänning på hur statsstyret skall utformas och hur det kommer påverka oss som privatpersoner, företagare och arbetsgivare. Under hela valkampanjen har vi hört politikerna prata om att “Sverige står inför stora utmaningar”, där elpriser samt lag och ordning varit de hetaste ämnena för diskussion. Vad vi däremot hört mindre om är hur vi genom att stärka digitaliseringen av Sverige och den svenska tech-industrin kan hjälpa till att lösa dessa utmaningar. Vad behöver vi, som är en del av tech-Sverige, göra för att bidrar till att säkra ett konkurrenskraftigt och hållbart samhälle?

70% av hållbarhetsmålen i Parisavtalet, Agenda 2030, kan nås med befintlig teknologi, AI, IoT och robotteknik. Nya uppskattningar från World Economic Forum och Accenture tyder på att digital teknik skulle kunna leverera upp till en femtedel av alla minskningar som behövs för att uppnå 2050-målen om nettonoll inom energi, material och mobilitet. Verktygen och metoderna är identifierade, nu gäller det att skapa skillnad för att utmana status quo.

Vad gör vi för att säkra en hållbar industri?

Vi gör en storsatsning i vårt dotterbolag Edument Training där fokus ligger på kompetenshöjande insatser inom systemutveckling. Förutom traditionella utbildningarna till etablerade systemvetare, satsar vi på att hjälpa bolag till karriärbyte. Detta har vi jobbat aktivt med och utvecklat de senaste fem åren tillsammans med ett dussintal aktörer inom svenskt näringsliv. På lokal nivå har vi valt att engagera oss i Helsingborgs Stads Branschråd inom Tech och IT, för att tillsammans med andra bolag hitta nya lösningar för att stärka tech-närvaron inom staden.

Tekniska innovationer och digitala hjälpmedel

Vi är partners till A Sustainable Tomorrow, Sveriges största digiloga hållbarhets- och framtidskonferens, som hölls i mitten av september. Där ämnena var allt från hållbart ledarskap till cirkulära affärsmodeller och konkreta förslag på vad vi kan göra för att eftersträva hållbar utveckling, både som individer och företagare. En av dagens talare, Fredrik Reinfeldt, poängterade i en intervju med oss att den svenska tech-industrin har ett gyllene läge att stötta transformeringen av den tunga produktionsindustrin.

För att återgå till problemställningen att “Sverige står inför stora utmaningar” finns det ingen quickfix för att lösa dessa, speciellt inte när vi lyssnar till politikerna. Vårt fokus är fortsatt att bemöta och stärka den kompetensbrist som finns i Sverige för att driva tekniken framåt. Men även att vara med och investera i svensk innovationskraft och tillväxt.

För att nå den tekniska utveckling samhället behöver har vi i Sverige ett underskott av 70 000 utvecklare fram till 2024. Men lika viktigt som det är med ny arbetskraft med teknisk kompetens, lika viktigt är det att bemöta och vidareutveckla de som redan är i respektive bransch. Genom att dra nytta av erfarenhet och domänkunskap hos de som redan är aktiva hittar vi ytterligare ett sätt att nå Sveriges hållbarhetsutmaningar. För oss är det självklart att det är de erfarna hamnarbetarna som bäst hjälper digitaliseringen av svensk hamnindustri på samma sätt som lantbrukarna är bäst lämpade att stötta svensk matproduktion.

Vänliga hälsningar,

Acke Salem och Zuher Kiswani,

VD Edument Group, VD Edument Training